Języki już nie obceProgram i przyjacieleZabawy z czworonogiemTańce i wygibańceRączki w górę!Ciekawi GościeProfilaktyka logopedycznaPółkolonie sportoweSylwester dla dzieci od 2 do 12 lat
LokalizacjaBudynek przedszkolaBezpieczeństwoKadraFAQ - Najczęściej zadawane pytania
66-004 Zielona Góra, ul. Drzonków - Strumykowa 1
tel. +48 669 10 20 11, e-mail

Języki już nie obce

Języki już nie obce

          Większość badań potwierdza, że im wcześniej dziecko będzie miało kontakt z drugim językiem obcym, tym  ma większe szanse na władanie nim jak swoim własnym.

Dziecko, które zacznie uczyć się języka nawet od niemowlęcia (zdolność ta naturalnie zanika po 7-8 roku życia) jest w stanie – na całe życie - uzyskać wymowę porównywalną z rodzimym użytkownikiem języka, czyli praktycznie bez żadnych naleciałości akcentowych.

Wielu ekspertów z dziedziny lingwistyki przypisuje tę zdolność zmianom, jakie zachodzą w ciągle rozwijającym się mózgu małego dziecka, który właśnie w tym okresie tworzy nowe, neurologiczne połączenia za każdym razem, gdy dziecko aktywnie funkcjonuje w otoczeniu nowego języka.

Oczywiście, dochodzi tu jeszcze kwestia czasu – im więcej lat poświęcimy na naukę języka, tym  w nim stajemy się lepsi, zresztą tak, jak w każdej innej dziedzinie nauki czy sportu.

Idąc w ślad za najnowszymi badaniami i osiągnięciami w dziedzinie nauczania języków, zdobytymi podczas ponad 12-letniego prowadzenia szkoły językowej JAGO Ośrodek Nauczania Języków Obcych, postanowiliśmy wykorzystać długoletnie doświadczenie w nauczaniu języków  najmłodszych. Dlatego też, w naszym dwujęzycznym przedszkolu  zastosowaliśmy innowacyjną metodę całkowitej immersji językowej.

W metodzie tej dzieci spędzają znaczną część lub całość czasu pobytu w przedszkolu używając - lub mając bezpośredni kontakt - z docelowym językiem. Takie całkowite „zanurzenie się” (immersja) w obcym języku już we wczesnym dzieciństwie buduje długotrwałe podstawy językowe.

Udowodniono, że dzieci używają prawej półkuli mózgowej w uczeniu się języków, a zdolność ta zmienia się wraz z wiekiem. Prawa, empiryczna półkula odpowiedzialna za zmysły, przyswaja język z różnego rodzaju źródeł: dźwiękowych, emocjonalnych czy dotykowych oraz w oparciu o praktyczne doświadczenia, natomiast wraz z upływem lat dominującą staje się "dorosła" półkula lewa, oparta o logiczne myślenie.

Równie istotną informacją jest fakt, iż dzieci w wieku przedszkolnym, już od trzylatków, przyswajają język wyłącznie pamięciowo, poprzez działanie "tu i teraz", zatem im częstszy mają kontakt z językiem, tym lepiej

Dlatego też metoda immersji językowej, stosowana w naszym przedszkolu, gdzie dzieci w zasadzie nie uczą się, lecz doświadczają języka w prawdziwych sytuacjach życiowych w wymiarze ponad 20 godzin tygodniowo, jest bardzo skuteczna.

Na dalsze zwiększenie jej efektywności wpływa też fakt, iż częstymi gośćmi na zajęciach w naszym przedszkolu są odpowiednio dobrani nauczyciele obcojęzyczni (native speakers) pochodzący z Wielkiej Brytanii, USA lub Niemiec, zapewniający dzieciom wzorcowy model  wymowy danego języka.

Istotnym czynnikiem dla w pełni bezpiecznego i radosnego przeżywania przez naszych małych podopiecznych dni pełnych wspólnych przygód językowych jest też fakt, iż mający kontakt z dziećmi  nauczyciele obcojęzyczni posiadają umiejętność podstawowego komunikowania się w języku polskim.


Języki już nie obce

Jaki język wybrać?

             Językowe Przedszkole Niepubliczne "Nad Strumykiem" oferuje naukę 5 języków obcych: angielskiego jako języka codziennego użytku oraz do wyboru niemieckiego, francuskiego, hiszpańskiego lub rosyjskiego.

W naszym przedszkolu to rodzice decydują, jakiego języka ma się uczyć jego pociecha, choć obecnie musimy przyznać, iż mimo tego, że w Polsce większość ludzi (od 35-64 roku życia) przyznaje się do znajomości języka rosyjskiego, to jednak język angielski wyparł wszystkie pozostałe i stał się swoistym lingua franca (językiem wspólnym osób, które na codzień posługują się różnymi językami) współczesnego świata.

Każda grupa w przedszkolu realizuje program z wybranego języka z wychowawcą – specjalistą językowym, natomiast grupy starsze (od czterolatków) mogą wybrać drugi język dodatkowy (wszystko w cenie czesnego).

Zalety i korzyści uczenia się języków metodą immersji językowej od jak najmłodszych lat: 

- nie istnieje potrzeba dowożenia dziecka na dodatkowe kursy językowe (oszczędność czasu i pieniędzy); dodatkowo, dziecko czuje się bezpiecznie w otoczeniu przedszkola, gdzie przyswaja język ze znanymi mu nauczycielami i rówieśnikami w dużo większym i skuteczniejszym wymiarze, niż ma to miejsce na tradycyjnych kursach językowych, co w przyszłości umożliwia mu zostanie dwujęzycznym (bilingwalnym) użytkownikiem języków,

- dzieci w wieku przedszkolnym mają zwykle podwyższony poziom ciekawości i dzięki temu łatwiej uczą się o innych narodowościach,

- nauka języka obcego metodą immersji rozwija umiejętności komunikacyjne również w ojczystym języku dziecka,

- dzieci stają się bardziej twórcze, mają podwyższoną samoocenę i łatwiej rozwiązują złożone problemy,

- w większości przypadków nauka języka obcego metodą immersji językowej pomaga również w nauce innych przedmiotów przez cały okres jej trwania,

- zapoznaje dzieci z różnymi kulturami i sposobami wyrażania siebie, poszerza sposób widzenia świata oraz  daje  możliwość porozumiewania się z większa liczbą ludzi,

- dziecko łatwiej uczy się kolejnych języków, nawet będąc już w wieku dorosłym,

- w przedszkolu świetnie odnajdą się dzieci z rodzin mieszanych kulturowo (wielonarodowościowych), które na co dzień posługują się dwoma językami,

- rozwija się tolerancja na inne kultury i narody,

- dzieci zdobywają doświadczenie językowe i kulturowe, mające pozytywny wpływ na ich rozwój ogólny (kognitywny, społeczny, kulturalny, akustyczny, językowy i osobisty), jak również na poziom determinacji i uczestnictwa,

- dzieci mają wrodzone zdolności do nieświadomej nauki, w szczególności języków obcych, na wczesnym etapie rozwoju - do ich aktywowania wystarczy ruch, śmiech, działanie i radość, a to już przecież nie nauka, tylko świetna zabawa!

- korzyść długoterminowa: biegła znajomość jednego lub dwóch języków obcych w przyszłości znacząco ułatwia zdobycie lepszej pracy.


O korzyściach metody immersji językowej dla Twojego dziecka przeczytaj więcej poniżej: